|
|
Jag får ofta samtal, E-mail och vanliga mail (analogt brev av brevbäraren) med frågor om vad man skall välja för gitarr på den här sidan tänkte jag berätta lite om gitarrutveklingen dom senaste 25 åren. Jag ger också tips om vad man skall se upp med och vad du skall leta efter om du väljer att handla på annons.
Jag säljer nästan uteslutet Spanska och Svenska nylonsträngade akustiska gitarrer och helst Kanadensiska, Amerikanska och Japanska stålsträngade. Här nedan följer en liten historia om varför.
Låt oss börja i fjärran Östern. I början av sjuttiotalet kom Japanerna, dom skulle ta Amerikanerna en gång för alla. Visa att allting som ni gör, gör vi mycket bättre. Man kom med stålsträngade western gitarrer som kostade som en vanlig nylonsträngad och lät nästan lika bra som Levins stålsträngade gitarrer fast till en tredjedel av priset.
Yamaha och Ibanez var längst framme vad det gällde kvalité. Yamaha gjorde egna USA western inspirerande modeller medan Ibanez gjorde kopior av Martin och Gibson. Skillnaden mot Levin var att gitarrerna var gjorda i fanér. Vilket Levin var snabba att tala om att sådana gitarrer inte var att rekommendera. I och för sej hade dom rätt. Speciellt vad det gäller locket, men Levin hade väldigt tjocka lock i sina gitarrer och japanerna hade tunna, så det jämnade ut sej. Med åren så lärde sig Japanerna att bygga finare och finare gitarrer och utvecklade gitarrbyggandet. Något som Japanerna var först med var humidity controlled factory, vilket betyder att lokalerna där gitarrerna skulle byggas höll samma fuktighet året runt och aldrig översteg 45% och aldrig understeg 37%. Detta gjorde att Japanerna kunde massproducera året runt och med en otroligt hög standard, även fast 70 % av tillverkningen var fanér-gitarrer. Man tillverkade även hel-solida gitarrer (solitt lock, sarg och botten) men dom blev väldigt dyra i förhållande till fanér gitarrerna och letade sej sällan till Sverige. Men i USA blev dom snabbt en konkurrent till Martin, Guild och andra amerikanska märken. Martin drog igång sin Sigma serie byggda av den bästa japanska fabriken Tenada som fortfarande idag gör gitarrer åt Takamine, Yairi, Ibanez, Martin, Gretsch och Yamaha.
Idag är det Korea, Taiwan, som står för
billiga snygga gitarrer, Kina och Indonesien står på
tur. Skillnaden är att amerikanerna och dom japanska handelshusen
var där först och köpte upp tillverkningen. I Korea
lamminerar man med papper (vilket gör gitarren tung). Kvalitén
har fått ge vika för profiten. Humidity controlled
factories finns inte där det bäst behövs, detta
är speciellt märkbart i Taiwan där man oftast har
en luftfuktighet på 90-95 %. Där görs dom världsberömda
Yamaha gitarrerna som få vet var dom är gjorda.
Yamaha har blivit ett begrepp för svenska folket då
de var först i Sverige med sina akustiska gitarrer, vilka
höll en väldigt hög standard till ett väldigt
rimligt pris. Vad svensken inte vet är att man redan 1978
började tillverka sina billigare gitarrer i Taiwan. Och har
sedan successivt flyttat hela tillverkningen utom Consert serien
till Taiwan.
Problemet med gitarrer som tillverkas i dom här
länderna som har hög luftfuktighet är att dom inte
hinner acklimatisera sej i vårt klimat. Dom ligger på
båtar i 3 månader innan dom kommer hit och sjön
är som alla vet till 100% bestående av vatten. Detta
ställer till stora problem om dom kommer hit t.ex. i oktober,
november eftersom vårt klimat ändrar sej och fuktigheten
sjunker snabbt ute. Ännu värre blir det inomhus så
fort det blir minusgrader, vilket gör att gitarren kommer
från 80-90% till 20% luftfuktighet, vilket faktiskt kan
göra gitarren ospelbar på ett par dagar om det är
15 grader kallt. Vad som händer är att trä torkar
väldigt snabbt, vatten löser lim och papper. Kort sagt,
saker och ting börjar att röra på sej, i limfogar
spricker lacken, halsen flyttar sej och en puckel uppstår
vid hals infästningen. Är gitarren dessutom solid från
början så slutar den snart att vara det, dvs de spricker
väldigt illa eftersom det är stora spänningar i
locket. Ett solitt lock bågnar när det blir fuktigt
och drar ihop sej när det blir torrt. I och med att det sitter
inramat i sargen så uppstår dessa spänningar
för att träet torkar för fort.
Nysse Nyström.
(Ovanstående material är hämtat ur faktaböcker
och egna livserfarenheter.)