|
|
Jag får ofta samtal, E-mail och vanliga mail (analogt brev av brevbäraren) med frågor om vad man skall välja för gitarr på den här sidan tänkte jag berätta lite om gitarrutveklingen dom senaste 40 åren. Jag ger också tips om vad man skall se upp med och vad du skall leta efter om du väljer att handla på annons.
Gitarr historia som är bra att veta
Låt oss börja i fjärran Östern. I början av sjuttiotalet kom Japanerna, dom skulle ta Amerikanerna en gång för alla. Visa att allting som ni gör, gör vi mycket bättre. Man kom med stålsträngade western gitarrer som kostade som en vanlig nylonsträngad och lät nästan lika bra som Levins stålsträngade gitarrer fast till en tredjedel av priset.
Akustiska gitarrer
Yamaha och Ibanez var längst framme vad det gällde kvalité. Yamaha gjorde egna USA western inspirerande modeller medan Ibanez gjorde kopior av Martin och Gibson. Skillnaden mot Levin var att gitarrerna var gjorda i fanér. Vilket Levin var snabba att tala om att sådana gitarrer inte var att rekommendera. I och för sej hade dom rätt. Speciellt vad det gäller locket, men Levin hade väldigt tjocka lock i sina gitarrer och japanerna hade tunnaFanér lock där mittbiten var väldigt tjock jämfört med idag, så det jämnade ut sej. Med åren så lärde sig Japanerna att bygga finare och finare gitarrer och utvecklade gitarrbyggandet. Något som Japanerna var först med var Humidity Controlled Factory, vilket betyder att lokalerna där gitarrerna skulle byggas höll samma fuktighet året runt och aldrig översteg 50% och aldrig understeg 40%. Detta gjorde att Japanerna kunde massproducera året runt och med en otroligt hög standard, även fast 70 % av tillverkningen var fanér-gitarrer. Man tillverkade även hel-solida gitarrer (solitt lock, sarg och botten) men dom blev väldigt dyra i förhållande till fanér gitarrerna och letade sej sällan till Sverige. Men i USA blev dom snabbt en konkurrent till Martin, Guild och andra amerikanska märken. Martin drog igång sin Sigma serie byggda av den bästa japanska fabriken Terada som fortfarande idag gör gitarrer åt Takamine, Yairi, Ibanez, Martin, Gretsch och Yamaha.
Sen blev det Korea och Taiwan, som stod för billiga
snygga gitarrer, Skillnaden är att amerikanerna och dom japanska
handelshusen var där först och köpte upp tillverkningen.
I Korea lamminerade man bl.a. med papper i början (vilket
gör gitarren tung). Kvalitén har fått ge vika
för profiten. Humidity controlled factories fanns inte där
det bäst behövdes i böjan, detta är speciellt
märkbart i Taiwan där man oftast har en luftfuktighet
på 90-95 %. Där gjordes under lång tid dom världsberömda
Yamaha gitarrerna som få vet var dom är gjorda
och dom hade byggt en egen fabrik med Humidity Controlled Factory.
Yamaha har blivit ett begrepp för svenska folket då
de var först i Sverige med sina akustiska gitarrer made in
Japan, vilka höll en väldigt hög standard till
ett väldigt rimligt pris. Vad svensken fortfarande inte vet
är att man redan 1978 började tillverka sina billigare
gitarrer i Taiwan. Och sedan successivt flyttat hela tillverkningen
utom Consert serien till Taiwan idag görs mycket Yamaha gitarrer
i Kina.
Kina, Vietnam och Indonesien stod på tur. Först i Kina var naturligtvis Yamaha, var tog kontrollen på en bra produkt vägen? Här fanns defenitivt inte Humidity Controlled Factories. Halsar och stall losnade man undrade vad dom hade för lim, det var med tiden övergående men kvaliten på gitarrerna var inte bra, jag har ju jobbat för Levin sedan början av sjuttiotalet och varit den som tipsat om fabriker främst i Japan på åttiotalet och Kina på 2000 talet.
Kina! Min kompis Bertil som hade Levin då ringde mej och sa att Korea blivit för dyrt och han måste börja tillverka Levin i Kina och jag sa att jag inte kommer att köpa några gitarrer av dig mer för Kina är en katastrof. Men han hade inget val, Han tog hem prover och jag kontacktade min bästa vän i gitarrbranschen Jean Larrivée som jag visste hade varit i Kina och kollat in vad dom gjorde och han sa att jag skulle kolla hur dom var gjorda innuti s.k. Bracing och skickade mej foton hur det skulle var och hur det inte skulle vara. Bertil tog hem prover och skickade till mej dom första var ren katastrof jag skickade tillbaka dem och sa till Bertill BYT FABRIK! Bertil besällde nya från en annan fabrik och dom var lika dåliga och Bracingen var inte bra. Bertil bad mej att prata med Jean igen och det gjorde jag och då sa Jean att Cort (som var en av dom bästa tillverkarna av akustiska gitarreri Korea) var den bästa av tillverkaran i Kina och dom hade Humidity Controlled Factory. Bertil beställde stålsträngade gitarrer från Cort och skickade till mej och dom var fantastisk bra så då var problemet stålsträngade gitarrer löst. Nylonsträngade tipsade Jean om en fabrik i Indonesien som också var bra och därifrån har dom flesta Levin Nylon kommitdom senaste tio åren.
Problemet med gitarrer som tillverkas i dom här länderna som har hög luftfuktighet är att dom inte hinner acklimatisera sej i vårt klimat. Dom ligger på båtar i 3 månader innan dom kommer hit och sjön är som alla vet till 100% bestående av vatten. Detta ställer till stora problem om dom kommer hit t.ex. i oktober, november eftersom vårt klimat ändrar sej och fuktigheten sjunker snabbt ute. Ännu värre blir det inomhus så fort det blir minusgrader, vilket gör att gitarren kommer från 80-90% till 20% luftfuktighet, vilket faktiskt kan göra gitarren ospelbar på ett par dagar om det är 15 grader kallt. Vad som händer är att trä torkar väldigt snabbt, vatten löser lim och papper. Kort sagt, saker och ting börjar att röra på sej, halsen kan flytta sej och en puckel uppstår ofta vid hals infästningen efter en tid. Är gitarren dessutom solid från början så slutar den snart att vara det, dvs de spricker väldigt illa eftersom det är stora spänningar i locket. Ett solitt lock bågnar när det blir fuktigt och drar ihop sej när det blir torrt se gitvard.html . I och med att det sitter inramat i sargen så uppstår dessa spänningar för att träet torkar för fort.
Internet försäljning är ju som alla vet
populärt idag. Inget jag rekomenderar, jag reparera och justerar
gitarrer och gitarrer köpta på internet är idag
ofta i stort behov av justering. Eftersom som dom flesta som säljer
på nätet inte är kunniga om vad dom säljer
och företagen köper för det mesta ojusterat för
att få det så billigt som möjligt är många
gitarrer ospelbara när kunden får dom. Gitarrerna måste
justeras som ofta kostar vad man sparat på att köpa
gitarren på nätet. Om du köper en gitarr i butik
är den oftast justerad av butikem eller generalagenten.
Nysse Nyström.
(Ovanstående material är hämtat ur faktaböcker
och egna livserfarenheter.)